maanantai 21. syyskuuta 2015

Pelti auki volkkarilla

Maailman suurin autontuottaja, Volkswagen, on manipuloinut valmistamiensa autojen päästötestejä. Keino oli saksalaisen nerokas ja yksinkertainen; avataan testiajoneuvon konepelti, jolloin pellin alla oleva työvalo syttyy. Valon syttyminen ilmoittaa  auton tietokoneelle, että nyt ajellaan konepelti auki eli ollaankin testitilanteessa. Tällöin tietokone hoksaa vähentää auton päästöjä. Näin päästömittauksen tulokset ovat paremmat kuin konepelti kiinni ajellessa.

Typerä manipulointi paitsi laski autojätin osaketta viidenneksen, toi mieleeni omat edesottamukseni nuoruuden ajoneuvojeni kanssa. Kuten aiemmin kirjoittelin, ensimmäinen oma autoni 70-luvun alussa oli vihreä VW kupla, jonka hankin Kajaanista kovalla kiirellä aikamoisessa autokuumeessa. Tämäkään autoilukokemus ei olisi saanut täyttymystään ellen olisi myös itse korjannut ajokkiani. Vaikka huollot ja korjaukset menivät enemmän tai useinkin myös vähemmän nappiin, niistä oppi myös aika paljon autotekniikasta, josta edelleen on paljon hyötyä; Kuinka moni osaisi esim. vaihtaa katkojan kärjet vanhaan autoon ja säätää sen jälkeen sytytyksen oikein pelkän kopukynän tai vaikkapa vain ajovalolampun ja parin johdonpätkän avulla?

Kerran siitä vihreästä alkoi liikkeelle lähdettäessä kuulumaan valtava pamahdus jostain alakerrasta. Ja aina kun kaasua löysäsi ja lisäsi pamahdus kuului uudelleen. Oli niinkuin joku olisi lyönyt lekalla auton pohjaan. Eipä muuta, kun auton alle asiaa tutkimaan. Sieltähän se vika löytyi: Volkkarihan on takamoottorinen. Moottorin ja takapyörien etupuolella on vaihteisto, joka taas on kiinnitetty auton runkoon. Nyt oli käynyt niin, että vaihteiston etupään kiinnike oli murtunut, jolloin koko moottori-vaihteistopaketti pyrki liikkeelle lähtiessä hyppäämään vetävien takapyörien voimasta ympäri! Tällöin vaihteisto iski voimalla takapenkin alle auton koriin! Eipä siinä mitään, veistelin kakkosenlosesta pari kiilaa, jotka tungin vaihteiston ja auton korin väliin, ja taas mentiin. Taisipa ajokki läpäistä pari katsastustakin tällä korjauksella. Siihen aikaan katsastus tehtiin paljaan taivaan alla, jolloin katsastuinssillä ei ollut pääsyä ihan joka paikkaan kurkkimaan.

Aikanaan  vaihdoin volkkarini toiseen samanlaiseen. Siihen oli joku asiantuntematon tehnyt moottoriremontin. Työmaalta palatessa moottori leikkasi kiinni. Siihen päättyi sen sinisen, sinällään siistin toisen kuplani taru. Tästä taas tuli mieleen tosi tarina kainuulaisesta eläinlääkäristä, joka hoiti työtään VW kuplalla. Kuplan moottori alkoi vedellä viimeisiään, jolloin eläinlääkäri matkusti Kajaaniin ostamaan ajokkiinsa vaihtomoottoria. Asiakas tähdensi merkkiliikkeessä vielä erikseen, että moottorin tulee olla tehdasuusi, siis saksassa tehtaalla valmistettu. "Kyllähän se sopii, sanoi myyjä, mutta se tulee kyllä aika kalliiksi." "No, jos teillä ei ole rahaa, niin voin kyllä lainata", vastasi asiakas. Ja sai moottorinsa.

Kolmas kuplani oli valkoinen, rekkari OTF-14. Sillä ajelin aika kauan ja pitkiäkin matkoja. Ei ollut temppukaan ajaa kelillä kun kelillä 400 km Raumalta Mikkeliin viikonlopun viettoon. Pontta touhulle antoi Mikkelissä opiskellut entinen tyttöystävä ("nykyinen vaimo ja tuleva leski", sanoisi Jaaakko Teppo). Samoin Suomussalmi -Rauma väli, 760 km meni aikaan 9-11 tuntia. Kokeilkaapa tänään vanhalla kuplalla! Jos on motivaatio kohdallaan on isostakin hommasta jo suurin osa tehty...

Kerran olin jälleen matkalla Suomussalmelta Mikkeliin (470km!). Varkauden tienoilla oli siihen aikaan suora, joka nyt on jo hävinnyt uuden ohitustien alle. Siinä kaikessa rauhassa ajellessani juuri sen valkoisen kuplan etupelti (jonka alla oli matkatavaratila) hyppäsi satasen vauhdissa pystyyn. Siinä rupesi olemaan näkymä aika heikoilla ja päänuppi kävi "konttorin" puolella hetken ylikierroksilla! Onneksi avoimen pellin kaarevan takareunan alle jäi muutaman sentin rako, josta hoksasin kurkistella ja ohjata ajokin valtatien sivuun. Lähellä oli vielä huoltoasema, josta ostetulla köydenpätkällä sain pellin kiinni puskuriin ja matka jatkui perille asti.

Tuolloin kyllä volkkarin päästöt eivät ainakaan vähentyneet vaikka pellin avasikin. Taisivat ohjaamon puolella jopa aika paljon kasvaakin...


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti